torek, 31. julij 2012

ZA VROČE DNI


Spoštovane bralke in bralci ter spremljevalci bloga !

Slovenija je  že dolgo na stran poti demokracije, to je preprosto dejstvo in ni več le vprašanje.
Danes živimo v času, ko so vsi krivci, resnično vsi krivci za slabo gospodarsko stanje Slovenije, zaradi kraj, goljufij ali stokrat slišanih tajkunskih zgodb s polnimi žepi  denarja na svobodi. Živimo v času, ko veliki tatovi  za velike prevare in goljufije preprosto uživajo  v bogastvu in se delajo norce iz lakote in revščine, direktorji državnih podjetij ne odgovarjajo za  nezakonitosti pri delu ali za dejanja, ki bi jih lahko  imenovali kar kriminal. Bivši predsednik vlade pa, četudi mu je ljudstvo zaupalo oblast, po katastrofalnih napakah, ki imajo za posledico veliko nezaposlenost in vse hujšo krizo v Sloveniji, želi biti ponovno predsednik, a tokrat  predsednik države.
Današnjemu  predsedniku pa je kar naenkrat postalo zanimivo tudi navadno ljudstvo in ne samo skrb za potovanja in javno podobo v eminentnih krogih. Žal ne moremo reči, da je predsednik vseh državljanov saj se nemalokrat oglaša z izjavami, ki so zelo očitno v pomoč določeni opciji.

Pahor  je pridelal v treh letih klenovskega vladanja 3 milijarde € proračunskega dolga +zapravljen denar, ki je ostal v proračunu od prejšnje vlade in seveda drži dejstvo, da v treh letih  ni ZNAL porabiti 6 milijard € že odobrenih nepovratnih sredstev iz različnih skladov EU! Danes pa se v svoji volilni kampanji  dela socialno razumevajočega v tovarni nogavic ob delu z delavkami. Pozabil je ta gospod, da so včasih  partizani ustrelili  svojega soborca že, če je samo jabolko ukradel iz drevesa, danes pa se posamezniku ne zgodi nič tudi če v bedo in lakoto porine cel narod s svojo nesposobnostjo in samovšečnostjo, toleranco do kriminala in lopovščine. To mu je uspelo v pičlih treh letih. Kje je danes njegova sodelavka, ki jo je tako zagovarjal in njen stric, ki se je kar ob večerji z njim pogovarjal, kateri javni razpis se mora razveljaviti .
Vsa čast g. Pahorju, naredil je Slovenijo prepoznavno po tem, da smo izgubili vso mednarodno  kredibilnost na finančnih trgih in tudi v drugih pogledih. Res , da je sam  plačeval kavice za reprezentanco, kar predstavlja drobiž, a na leto je  v zrak  istočasno pognal 3,5 milijarde €, brez kakršne koli odgovornosti .
SEDAJ GA BOMO VOLILI ZA PREDSEDNIKA RS , smo resnično tako kratke pameti MI SLOVENCI, da ga bomo tudi izvolili?
Res je tudi, da se nič slabega ne zgodi nikomur od tako znanih tajkunov, ki so poskrbeli, da so čudežno izginile enormne vsote denarja, ki jih zdaj vračamo vsi državljani,  nič se ne zgodi g. Jankoviču, čeprav lahko vsak dan v medijih prebiramo raznorazne nezakonitosti v povezavi z njim, ne celo v zvezde ga kujemo ,nič se ne zgodi Golobiču,Kresalovi katerim so bila očitana kazniva dejanja ( DURS, Komisija za preprečevanje korupcije, Računsko sodišče) pa Zidarju in Tovšakovi o katerih v zvezi z nezakonitimi dejanji v medijih lahko dnevno prebiramo že nekaj let , pa pogrebnikom Splošne plovbe, Mip- a Nova gorica, Droge Portorož. Verjetno se še vedno spomnite g.Kramarja ( NLB),ki je odkorakal z milijonom odpravnine v svojem žepu, takrat so rekli za uspešno delo, ki je sedaj dobro vidno.  Nazadnje pa se nič se ne bo zgodilo tudi mojemu dolžniku  Marjanu Mikužu iz Solkana,ki je po naročilu policije zahteval predajo dolga v gostilni in ne na transakcijski račun kot je bilo dogovorjeno in s pomočjo policije izzval kriminalno dejanje.  Čeprav ga je zaradi poslovne goljufije in drugih nezakonitosti in oškodovanj policija preiskovala že v letu 2009 je danes deležen vse zaščite  policije in  zunaj na svobodi uživa in troši denar oškodovancev.
Vse to se dogaja z pomočjo sodstva, policije ter tožilstva zakaj že ;
ZATO, ker je v Slovenji:
 policija + tožilstvo + sodstvo = KRIMINAL
Danes na TV kanalih gledamo, kako milo joka direktor policije, ki ga minister želi zamenjati. Naj spomnim, da je tega gospoda bivša notranja ministrica imenovala na to mesto kar brez javnega razpisa. VEDNO JI JE BIL PRI ROKI IN VDANO JI JE SLUŽIL.
Spoštovani!
Ali ni ta gospod pred zakonom odgovoren, kot direktor? Če ne za vse za kar ni vedel oz. ni smel vedeti vsaj za stvari,  na katere je bil opozorjen  pa ni ukrepal (glej zgornji odstavek, na to temo je njemu poslanih najmanj 50 kazenskih ovadb). Kot direktor policije je  vsakomesečno potrjeval račun za najem prostorov na Dimičevi ,ki je po ugotovitvah Računskega sodišča omogočal hitro bogatenje  g. Pogačarju, ki je po navedbah medijev baje dober hišni prijatelj ga. Kresalove. Računsko sodišče je povedalo svoje, kljub temu  pa v zadnji izjavi lahko slišimo samo hvalo na opravljeno delo, to bo že držalo, če za merilo uspešnosti vzamemo postopke, ki so bili slučajno pozabljeni ali opuščeni ali prikriti ali….
Sam sem po hitrem postopku zaprt zato, ker sem zahteval vračilo dolga od upnika z SMS-i, ki so vsebovali  neprimerno vsebino – tako sodišče. Sam pa sem prepričan, da sem zaprt zato, ker sem bil preveč glasen glede zadev v katere so bili vpleteni vplivni možje naše države.  Če  bi o vsem kar sem imel možnost slišati in videti in je tudi dokazljivo v dveh mandatih poslanca v DZ-ju pred javnostjo molčal -KOT TO ZNAJO DRUGI - se mi ne bi zgodilo nič. Tako pa so v strahu pred razkritjem zakulisnega mešetarjenja poskrbeli, da se mi pobere  ves moj denar saj je vsem jasno, da če te finančno uničijo nimaš nobene možnosti več – to mi je bilo jasno sporočeno že v pripor, da bodo poskrbeli, da bom pristal na beraški palici. Pri tem pa so gospodje pozabili, da izhajam iz delavskega razreda in je delo, pa naj bo kakršnokoli privzgojeno. Poskrbeli so, da so me pred vso slovensko javnostjo osramotili, me prekrstili v Albanca Ismaela Manjardija in mi vzeli vso človeško dostojanstvo. To je že res, a nekaj jim ni uspelo, niso me zlomili, boril se bom do konca, da pravica prevlada nad interesi posameznikov in tudi če me pospravijo, kot mi obljubljajo, jih čaka soočenje z resnico.
Socialni demonterji, kot sem jih  večkrat imenoval v parlamentu   ( LDS,ZARES,SD )so mi določili sodnico, ki mi je sodila in obsodila ter ponovno me sodi ob dejstvu, da je v sodni sklep pred sojenjem zapisala, da mi ne zagotavlja pravičnega in nepristranskega sojenja v ponovnem postopku sojenja za ista dejanja.
Ista sodnica ,ki je tudi sama postavljena pred sodišče zaradi krivičnega, pristranskega in nezakonitega sojenja. Seveda ni v suspenzu, kar bi bilo normalno za demokratično državo, ki je članica EU. Nisem edini, ki sem se poslužil tega zakonsko dovoljenega sredstva. Podatki Ministrstva za pravosodje pa tudi kažejo, da je zaradi nepravičnega sojenja izplačanih kar za veliko vsoto odškodnin.  V RS znamo suspendirati železničarja,zdravnika,pilota, policista, vojaka ,……a za sodnika, ki naj bi zagotavljal spoštovanje Ustave in vseh zakonov velja trajni mandat in ni pomembno ali je sam na tej ali oni strani zakona, ne ugotavlja se  osebna odgovornost saj vso odgovornost nosi država in državljani. Delavec pa kot vemo lahko že za najmanjšo nepravilnost takoj leti na cesto,tako pravi Zakon o delavnih razmerjih (odpoved iz krivdnih razlogov).
TUDI TO JE SLOVENIJA!

Mogoče je bralec mojega bloga tudi minister Pličanič, zato dovolite spoštovani bralci in bralke, da se v zvezi z zadnjim dogodkom v mojem sedanjem začasnem domovanju obrnem nanj z javnim vprašanjem.
Spoštovani G. minister!
 Iz vašega odgovora oz. iz odgovora vaše strokovne službe lahko razberem, da v vaši pristojnosti ni nič oz. vsaj nič kar se tiče sojenja in sodišč. Kaj je potem vaša pristojnost oz. kaj potem delate? Kdo je potem pristojen, da dovoljuje delo sodnikom, ki sami potrjujejo, da ne morejo biti nepristranski? Kdo je potem tisti, ki skrbi za zakonitost postopkov in spoštovanje zakonov. Kdo je tisti, ki ukrepa ob jasnem  namigu, da se s pomočjo denarnega nadomestila končajo postopki v prid plačnika oz. so že v pred kazenskem postopku zavrženi ali pa celo ne pridejo niti tako daleč.
Ni potrebna visoka izobrazba, da ugotovimo kdaj in koga se preganja in kdo in zakaj se ne preganja.
Kdaj boste kaj UKREPAL?
Če menite, da nič od tega ni v vaši pristojnosti potem je bolje, da odstopite in predate mesto nekomu, ki bo kos svojemu delu in bo delo opravljal ne glede na pritiske, ki jih izvajajo močne struje, ki očitno držijo vse vzvode v svojih rokah.
Predsednik Vlade je javno na TV priznal nemoč ob taki mafiji, zakaj o tem ne spregovorite tudi vi ?
IMENA IN PRIIMKI TEH GOSPODOV  SO POZNANI.
In ne nazadnje spoštovani minister, KAJ BOSTE STORILI OB UGOTOVITVI RAČUNSKEGA SODIŠČA V ZVEZI S PORABO SREDSTEV PRI GRADITVI  ZAPOROV DOB?
Predvidena investicija dveh blokov za potrebe zapora se je iz šest mio € povzpela na skoraj 87mio €. Tu,  kjer bi moral biti vzor zakonitosti poslovanja in poštenosti pa tak nered , kriminal ni dopusten, a kaj, ko je to le vrh gnojne in ne ledene gore v zaporih. Sam skrbno beležim zakonske kršitve, gospodarski kriminal, penološke nebuloze, krivice in šikaniranja, ki jih sedaj, ker sem izmeček družbe ne morem izpostaviti. Ko si enkrat obsojen ni pomembno ali si kriv ali nisi kriv, saj  pri nas postopek glede pritožb traja kar nekaj let.   Za javnost je zadostno, da si v zapornik.
 Ja gospod minister, obema je vsaj upam jasno,  da se  tumor  ne zdravi z aspirinom, v roke bo potrebno vzeti skalpel, priporočam vam, da  to storite  čim prej!
Za to finančno pogoltnost so krivci zagotovo znani, saj je nekdo moral podpisati in odobriti anekse – vsaj tako naj bi bilo. Ni potrebno biti strokovnjak gradbene stroke, da oceniš dejansko vrednost postavljenih objektov. Ob podatkih, ki jih je posredovalo Računsko sodišče pa se nehote porodi dvom ali niso finančna sredstva prek izvajalcev seveda z odobritvijo naročnika odromala mogoče na račun LDS-a, ZARESA ali SD kot sponzorska sredstva za volitve. Mogoče pa  med sponzorji najdete ravno te izvajalce, ki so gradili Dobski zapor, ki je preplačan za skoraj 1400%.
Seveda pa dvomim, da se bo kdo sploh ukvarjal s tem vprašanjem, saj doslej so bile vse ugotovitve, ki jih je Računsko sodišče predstavilo in zahtevalo določene ukrepe preprosto povožene in že čez nekaj dni se s tem ni nihče več ukvarjal. Dobro nam je poznana zgodba zgodba- še iz  mandata g. Pahorja o Splošni plovbi Portorož, ko je to isto Računsko sodišče ugotovilo velike nepravilnosti in celo zahtevalo menjavo ministra za finance a g. Pahor je kot vedno – domnevam, da je imel za to vzrok stopil v bran ministru , a znal je zamenjati zaradi velike načelnosti, kot je takrat dejal večno prilagodljivega Karla Erjavca zgolj zaradi kant za smeti. Preslišana je bila  tudi zahteva Komisije za preprečevanje korupcije, ki je zahtevala  pregon za odgovorne glede Splošne plovbe. To vprašanje bi moralo biti zanimivo tudi za vas, saj je baje preko sorodstvenih vezi vpleteno tudi vaše osebje. Mogoče bi bilo dobro pregledati dokumente vašega predhodnika v zvezi s tem, če se seveda niso izgubili.
Naj spomnim , na  postopke v zvezi s Splošno plovbo sem več let opozarjal jaz in zato sem danes tu, kjer sem.  (Glej objave na Blogu)


 Se spomnite g. minister, kako so policisti,  pomagali Avstrijski Hypo banki zamenjati ključavnice in na prosto pospremili nekaj naših državljanov, ki jim je bilo zaupano voditi to banko. Tujec je prišel sam v našo domovino urejat zadeve. Zakaj? Ker verjetno pri nas ni ne želje ne volje, da se zadeve uredijo. Saj je jasno, da kjer vlada kaos je zelo lahko prikriti in urediti vse zadeve, tudi nelegalne.
Ali ne bi to morali takoj storiti tudi vi? Ja, vem rekli boste, za to pa  nisem pristojen, za nadzor nad delom sodišč tudi ne, za imenovanje sodnikov in tožilcev tudi ne, ja potem pa vam ostane le še sanjska služba ministra , izleti na Triglav s hrvaškim kolegom in sestanki z našim uglednim predsednikom Vrhovnega sodišča.
Poslal sem Vam zahtevo za izredni nadzor nad delom sodišča v Kopru, a vas tudi večno veseli predsednik sodišča v Kopru ne prepriča. Sam sem bil postavljen pred ponudbo, da se mi v zameno za plačilo odpravi pripor, prav tako sem od sozapornikov izvedel, da so plačali določeno vsoto in glej čez par dni so bili izpuščeni iz pripora. O tovrstni praksi se  govori tudi v javnosti. Kot zgleda je to mogoče nepisano pravilo, vendar se doslej ni nikomur, ki je bil iz različnih strani opozorjen na to ni zdelo primerno ukrepati. Lahko bi rekli, da kar se dogaja za mojim hrbtom me pa nič ne briga.
Poslušno, verjetno po naročilu me sodi sodnica, ki kot je iz vseh dokumentov mogoče sklepati, deluje tako, kot ji ukažejo. Druge razlage glede na prejete sklepe ne najdem. Zakaj pa je tako, kakšno je ozadje in kako je poskrbljeno za verižno pokrivanje hrbta bi verjetno moralo zanimati vas, meni in tudi mnogim ljudem je namreč to zelo jasno.
Sam bom kljub grožnjam nadaljeval iskanje pravne poti na Mednarodnem sodišču oz. Mednarodnih  sodiščih  in ob pomoči institucij EU mi bo zagotovo uspelo. Glede na to, da hitrost naših sodnih postopkov pred Vrhovnim in Ustavnim sodiščem  merimo v letih, bom na to še nekaj časa čakal.  Lahko me tudi pospravijo, saj nekateri za dosego svojega cilja ne izbirajo sredstev. 
Vseeno pa je še vedno toliko ljudi, ki so jim določene zadeve in postopki dobro poznani in so se naveličali pritiskov in delovanja skupine ljudi, ki se s svojimi dejanji okoriščajo na račun vseh državljanov.
Prijatelj Srečko

Preberite članek objavljen v Delu 27.7.2012

Delo, 27.07.2012 00:00:00
Slovenski zapori grajeni po domače in prenatrpani
Revizija Računsko sodišče sumi na nepravilnosti pri dozidavi zapora na Dobu, še bolj pa ga skrbi, ker za zapornike primanjkuje postelj
Ljubljana – Uprava za izvrševanje kazenskih sankcij mora proučiti možnost uveljavljanja odgovornosti projektanta zaradi domnevno nestrokovnega dela pri pripravi projektne dokumentacije za gradnjo dodatnega zapora na Dobu. To je ena od zahtev računskega sodišča.
A le domnevne nepravilnosti pri gradnji zapora na Dobu niso edina ugotovitev računskega sodišča, saj ga še malce bolj skrbi prenatrpanost zaporov, ki lahko tudi negativno vpliva na državni proračun. Slovenski zapori so že več let prenatrpani, čeprav je Slovenija na samem repu evropskih držav po številu zaprtih ljudi na prebivalca.
Brez ustreznega strateškega načrta
Predsednik računskega sodišča Igor Šoltes je ob včerajšnji predstavitvi revizije uspešnosti reševanja prostorske problematike slovenskih zaporov od 1. januarja 2006 do 10. februarja letos povedal, da so se za ta ukrep odločili, da se še na lastne oči prepričajo, kakšno so razmere v slovenskih zaporih. Pod drobnogled so vzeli upravo za izvrševanje kazenskih sankcij in ministrstvo za pravosodje (zdaj ministrstvo za pravosodje in javno upravo) kot instituciji, ki sta odgovorni za to področje. Na splošno so ugotovili pomanjkanje komunikacije med obema državnima institucijama in da ni ustreznega strateškega načrta za rešitev iz prenatrpanosti zaporov. Zadnji načrt je iz leta 2005 oziroma 2006, s čimer pa nikakor niso dosegli postavljenih projektov. Cilje v tako imenovani beli knjigi, ki so jih pred leti predstavili na ministrstvu za pravosodje, je Šoltes označil za nerealne predvsem zato, ker se za projekte v proračunu ni našlo denarja.
Okrcal je tudi prenovo in dozidavo zapora na Dobu, saj uprava za izvrševanje kazenskih sankcij tega po njihovih ugotovitvah ni ustrezno načrtovala in izvajala. Projekt se je večkrat spreminjal – med drugim so podpisali deset aneksov, s katerimi so spreminjali želje in načrte –, zato se je skupna pogodbena vrednost sredstev za pripravo projektne dokumentacije povečala za 107 odstotkov, na skoraj 1,6 milijona evrov. Gradnja se je zaradi sprememb lastnosti projekta in težav s projektno dokumentacijo namesto v 12 mesecih končala šele po 15 mesecih. Prvotna ocena potrebnih finančnih sredstev se je predvsem na račun povečanja načrtovanih kapacitet na predlog uprave s 6,1 milijona evrov povečala na 86,7 milijona, v revizijskem poročilu še ugotavlja računsko sodišče.
Po ugotovitvah računskega sodišča so slovenski zapori res prenatrpani. Ker je zapornikov zadnja leta čedalje več, kapacitete pa se ne večajo, bodo razmere v prihodnje verjetno še temačnejše, kar ima po Šoltesovih besedah lahko posledice za državni proračun. »Evropsko sodišče za človekove pravice je v nekaj primerih slovenskim zapornikom že dosodilo odškodnino zaradi nedopustnih in slabih razmer,« je dejal Šoltes in opozoril, da Slovenija še zdaleč ni pripravljena na morebitno hitro povečanje števila zaprtih oseb.
Prve odškodnine že dosojene
Predsednik računskega sodišča kot eno od rešitev za izboljšanje razmer vidi v alternativnih oblikah sankcije, ki bi pripomogle k urejanju razmer življenja za rešetkami. Od uprave za izvrševanje kazenskih sankcij zahtevajo tudi, da opravi ponovne meritve in izdela bivanjske standarde, seveda z upoštevanjem mednarodnih priporočil in zahtev.
Evropsko sodišče za človekove pravice (ESČP) je oktobra lani za nekaj ljubljanskih pripornikov res ocenilo, da država ravna v nasprotju s konvencijo o varstvu človekovih pravic in temeljnih svoboščin, saj so bile življenjske razmere v zaporu neprimerne. Pritožniki (zastopala jih je odvetniška družba Matoz) so med drugim zatrjevali, da so bili zaradi pomanjkanja osebnega prostora in slabih higienskih razmer v hudi stiski.
Sodišče je pritožnikom ugodilo. Vsakemu je dosodilo od 6000 do 8000 evrov odškodnine, država pa jim mora povrniti še 1500 oziroma 2000 evrov stroškov. ESČP je ugotovil še, da prenatrpanost v ljubljanskih zaporih traja že več let. Čeprav se zavedajo, da so za izboljšanje razmer potrebna zelo velika sredstva, so poudarili, da s pomanjkanjem denarja načeloma ni mogoče upravičevati slabih razmer v zaporih.
Zaporniki z Doba izgubljajo tožbe
V postopkih, v katerih so zaporniki in priporniki vložili odškodninski zahtevek za plačilo odškodnine v zvezi z okoliščinami prestajanja kazni zapora oziroma pripora, državo zastopa državno pravobranilstvo. ESČP je leta 2010 državnemu pravobranilstvu vročil 160 pritožb, ki so jih vložili obsojenci na prestajanju zaporne kazni na Dobu in v Ljubljani. Anita Drev z državnega pravobranilstva je pojasnila, da so v teh pritožbah poudarili kršitev prepovedi mučenja oziroma nečloveškega in poniževalnega ravnanja, kršitev pravice do spoštovanja zasebnega in družinskega življenja ter kršitev pravice do učinkovitega pravnega sredstva. »Do danes je ESČP odločil o 108 pritožbah zapornikov z Doba in vse zavrnil kot očitno neutemeljene in posledično nedopustne,« je povedala Drevova. Potrdila pa je, da je sodišče odločilo tudi o šestih pritožbah zapornikov in pripornikov v ljubljanskem zaporu in v teh primerih določilo odškodnine, ki jih je omenjal Šoltes.
Pred domačimi sodišči država izgubila en primer
Kar zadeva postopke pred domačimi organi, je pravobranilstvo v zvezi z okoliščinami prestajanja zaporne kazni doslej prejelo 278 zahtevkov v predhodnem postopku, od katerih pa še noben ni bil končan z izplačilom odškodnine, in 12 zadev, v katerih so domnevni oškodovanci vložili tožbo na sodišče. Končanih je pet zadev. Eno tožbo zaradi slabih bivalnih pogojev je sodišče zavrnilo, tri zadeve so bile končane z odstopom, v eni zadevi pa je bila tožba umaknjena, je še pojasnila Anita Drev.
Zdaj je odprtih še sedem zadev. V eni je prvostopenjsko sodišče prisodilo tožniku 2290 evrov odškodnine. Zoper to sodbo je pravobranilstvo vložilo pritožbo, drugostopenjsko sodišče pa jo je zavrnilo kot neutemeljeno. Državno pravobranilstvo je na vrhovno sodišče nato vložilo predlog za dopustitev revizije, o katerem pa vrhovno sodišče po podatkih pravobranilstva še ni odločilo.
Mitja Felc
Jure Predanič
Odziv revidiranih
Državni sekretar Helmut Hartman in generalni direktor Uprave RS za izvrševanje kazenskih sankcij Dušan Valentinčič se bosta na revizijsko poročilo računskega sodišča glede uspešnosti reševanja prostorske problematike slovenskih zaporov odzvala danes.
Lani je bilo v povprečju za rešetkami 1430 zapornikov in pripornikov, v vseh slovenskih zavodih za prestajanje kazni zapora pa jih je lahko 1309. Foto Leon Vidic


TO JE PA ODSEV PRAVNE DRŽAVE - POPOLNA IGNORANCA- ALI NAS RES LAHKO IMAJO VSI ZA NORCE?


i
Delo, 28.07.2012 00:00:00
Alternativne oblike cenejše od novih zaporov
Prostorska stiska Za zapahi so 1404 ljudje, čeprav bi jih v zaporih in prevzgojnem domu lahko namestili le 1309
Ljubljana – »V slovenskih zaporih so bile 26. julija zaprte 1404 osebe, zmogljivosti vseh zavodov pa znaša 1309 oseb. To pomeni, da so bili zasedeni 107-odstotno,« je v odgovoru na ugotovitve računskega sodišča dejal direktor Uprave RS za izvrševanje kazenskih sankcij Dušan Valentinčič.
Ministrstvo za pravosodje in javno upravo ter uprava za izvrševanje kazenskih sankcij bosta proučila revizijsko poročilo računskega sodišča glede neučinkovitosti reševanja prostorske problematike slovenskih zaporov in se nanj odzvala v zakonsko določenem roku, to je v 90 dneh, je povedal državni sekretar na ministrstvu za pravosodje in javno upravo Helmut Hartman.
Kot je razložil, se tako ministrstvo kot uprava za izvrševanje kazenskih sankcij zavedata težav s prenapolnjenostjo zaporov, ki so nastale zaradi hitrega povečanja števila zaprtih oseb – v zadnjih 15 letih se je podvojilo. »Gre za sistemsko vprašanje, katerega reševanje presega pristojnosti uprave za izvrševanje kazenskih sankcij in se ga lahko uspešno in skladno z mednarodnimi priporočili rešuje le s sodelovanjem različnih organov in ob jasni vladni strategiji.« To nesporno izhaja tudi iz priporočila Sveta Evrope iz leta 1999. Vlada je v odgovoru na poročilo odbora za preprečevanje mučenja, nečloveškega ali ponižujočega postopanja ali kaznovanja že pred leti odgovorila, da bodo naša prizadevanja usmerjena predvsem v iskanje novih alternativ odvzemu svobode in večjo uporabo že uzakonjenih možnosti ter izboljšanje in povečanje prostorskih zmogljivosti v okviru obstoječih zaporov.
Direktor uprave za izvrševanje kazenskih sankcij Dušan Valentinčič je dodal, da je vlada, upoštevajoč priporočila Sveta Evrope, na prvo mesto postavila alternativne oblike prestajanja kazni, ki so tudi cenejše od gradnje novih zaporov. Vlada je v naslednjih letih s spremembo predpisov uvedla nove in pomembno razširila že uzakonjene priporu in zaporu alternativne oblike, a temu ni sledila povečana uporaba teh oblik v praksi.
Premalo proračunskega denarja
»Ugotovitvi računskega sodišča, da so zapori še vedno prenapolnjeni in da niso izpolnjeni cilji, postavljeni v načrtu prostorskega razvoja uprave oziroma v beli knjigi o reševanju prostorske problematike, ki jo je pripravilo ministrstvo za pravosodje, vsekakor držita,« je dejal Valentinčič, »vendar predvsem zaradi vzrokov, na katere uprava za izvrševanje sankcij ni mogla vplivati.« Uprava in pozneje ministrstvo sta pred leti postavila zelo ambiciozen terminski načrt odpravljanja prostorske problematike slovenskih zaporov, ki pa ga v navedenem obdobju ni bilo mogoče uresničiti, saj je bilo za to premalo proračunskega denarja.
Valentinčič je še pojasnil, da je glede na negotovost proračunskega financiranja tovrstnih naložb v zapore, ko se sredstva zagotavljajo samo za eno ali dve leti, potem pa se z vsako spremembo proračuna praviloma zmanjšajo, kot je bila praksa zadnjih let, zelo težko načrtovati naložbe. S tovrstnimi težavami se je uprava srečevala tudi pri gradnji dveh novih objektov na Dobu, ko so bila v proračunu že odobrena sredstva večkrat zmanjšana. Zato je bilo treba spremeniti tudi projektno dokumentacijo in gradbeno dovoljenje. Poleg tega so bile potrebne še druge spremembe projekta (odločitev o povečanju zmogljivosti obnovljenega zavoda zaradi hitrega povečanja števila obsojencev in odločitev za celovito prenovo leta 2008). »Glede na korenito zmanjšana sredstva je bil projekt Dob dejansko zgodba o uspehu,« je še posebno poudaril Valentinčič.
V zadnjih desetih letih so se prostorske razmere v zaporih kljub prenapolnjenosti pomembno izboljšale. Zgrajen je bil nov zapor v Kopru, odprt je bil nov Odprti oddelek Puščava v okviru Doba, zgrajeni sta bili tudi dve novi zgradbi v zaprtem delu Doba, prenovljene so bile zgradbe polodprtega oddelka Slovenska vas. Obnovili so oddelek mariborskega pripora, na upravi pa poudarjajo še številne manjše prostorske izboljšave na drugih lokacijah.
Na upravi za izvrševanje kazenskih sankcij so že večkrat poudarili, da bi se prenapolnjenost zaporov lahko reševala z večjo uporabo priporu in zaporu alternativnih oblik, katerih izrekanje je v pristojnosti sodišč. Stališče ministrstva in uprave je, da je na tem področju še veliko priložnosti za izboljšanje. Vsako leto nastopi kazen približno 80 odstotkov zapornikov, obsojenih na zaporno kazen, krajšo od dveh let. Približno tretjina teh obsojencev (okrog 300) pride v zapor sama, kar pomeni, da ni varnostnih zadržkov za alternativno prestajanje kazni.
Marko Jakopec
Zahvala računskemu sodišču
»Zadovoljni smo, da je računsko sodišče v poročilu ugotovilo, da je uprava za izvrševanje kazenskih sankcij ustrezno in v zadostni meri uporabljala ukrepe za zmanjšanje prenapolnjenosti zaporov, in je zavzelo mnenje, da je bila uprava uspešna pri reševanju posledic prenapolnjenosti zaporov,« je še dodal direktor Valentinčič.
Dušan Valentinčič pravi, da je glede na korenito zmanjšana sredstva gradnja v zaporu Dob zgodba o uspehu. Foto Aleš Černivec